De volgende stap in datagedreven vastgoedbeheer: Schep Vastgoedmanagers versterkt samenwerking met Blue-Mountain
Schep Vastgoedmanagers maakt de bewuste keuze om de dienstverlening te verbeteren door de volgende stap te zetten in datagedreven werken. In samenwerking met Blue-Mountain creëert Schep Vastgoedmanagers een datalake, een centrale opslagplaats voor data uit verschillende bronnen, die kunnen worden gebruikt voor diverse doeleinden zoals analyses en rapportages. Dennis Koster, manager digitalisering en ICT, vertelt hoe deze samenwerking tot stand kwam, welke stappen zijn gezet en welke uitdagingen er nog liggen.
Van project naar functie: Dennis Koster over zijn rol
Dennis Koster startte als zelfstandig projectmanager bij Schep Vastgoedmanagers, onder andere voor de implementatie van softwareoplossingen. Na afronding van zijn projecten ontstond de wens vanuit Schep om hem te behouden voor de continuïteit. Sinds februari is Dennis officieel in dienst als manager digitalisering en ICT. “Dat houdt in dat ik me bezig houd met strategische en operationele vraagstukken op het gebied van digitalisering en ICT, waarbij ik continu schakel tussen business en techniek.”
“We willen een organisatie zijn die beslissingen neemt op basis van data, niet op onderbuikgevoel. "
De keuze voor Blue-Mountain: behoefte vanuit organisatie én klant
Schep werkte al met diverse softwareoplossingen uit het ecosysteem van Aareon, waaronder REMS, Property to Market en Embrace. “Wat ontbrak, was een centrale plek om al die data bij elkaar te brengen,” licht Dennis toe. “We hadden behoefte aan een datalaag die inzichten uit verschillende systemen combineert.” Waarmee we de prestaties van onze processen inzichtelijk maken en verbeteren om zo de huurderstevredenheid te verbeteren. Tegelijkertijd werd ook door klanten steeds vaker vragen gesteld over het delen van specifieke data: hoe worden onze data ontsloten en gepresenteerd?
Blue-Mountain bleek een passende oplossing: enerzijds biedt het dashboards voor interne sturing, anderzijds faciliteert het in het creëren van externe rapportages en klantinzichten via ons datalake. “Het maakt niet uit welk systeem de data bevat. Als wij het hebben, kunnen we de data ontsluiten.”
Validatie en implementatie: technische basis op orde
De implementatie begon met een demo van de basisdashboards. “Samen met Blue-Mountain hebben we gekeken naar datavalidatie, zodat dashboards overeenkomen met de werkelijkheid in REMS,” vertelt Dennis. “We hebben gestructureerd feedback verzameld, waarna een tweede versie van de dashboards is opgeleverd.”
Deze fase is inmiddels afgerond. Nu staat de organisatie aan de vooravond van de uitrol naar eindgebruikers. “De dashboards zijn technisch klaar, maar nu moeten we het gebruik stimuleren en integreren in de dagelijkse praktijk van de operationele teams.”
Van dashboards naar datagedreven werken
Hoewel het project draait om technologie, ligt de échte uitdaging in verandermanagement. “We willen een organisatie zijn die beslissingen neemt op basis van data, niet op onderbuikgevoel. Belangrijk daarbjj is dat we vaststellen wat op elk niveau de juiste’s KPI’s zijn.
De dashboards moeten een rol krijgen in dagelijkse overlegmomenten en besluitvorming. “Het MT reageerde enthousiast op de eerste sneak preview: snel inzicht, eenvoudig filteren. Maar het wordt pas echt waardevol als we deze inzichten in gaan zetten om onze dienstverlening dagelijks te verbeteren.
Volgende stappen: eigenaarschap en verbreding
Schep wil de inzichten niet beperken tot de vastgoeddata die zij beheren. Ook externe (publieke) databronnen worden toegevoegd aan het datalake. Daarnaast vraagt Dennis ook iets van Blue-Mountain: “Blijf ons helpen om binnen de organisatie de switch te maken naar datagedreven werken. De data worden pas waardevol als teams deze actief gebruiken in hun dagelijkse werk.”
Tot slot: op weg naar datagedreven werken
Het traject is nog volop in ontwikkeling, maar de basis is gelegd. Schep Vastgoedmanagers laat zien dat de combinatie van technologie, samenwerking en visie essentieel is om daadwerkelijk datagedreven te gaan werken. Dennis Koster benadrukt dat dit slechts het begin is: “Over een paar maanden spreken we graag opnieuw om te delen welke stappen we intussen hebben gezet en waar we nu staan.”
Benieuwd hoe dit verder vorm krijgt? Houd dan onze pagina in de gaten. We komen hier zeker op terug met een vervolginterview waarin we samen met Dennis de balans opmaken: hoe dragen data bij aan betere dienstverlening en wat vraagt dat van de organisatie?