Wie heeft de sleutel tot jouw data?

Jasper Simmer, manager business development bij Blue-Mountain, legt uit waarom organisaties de volledige regie over hun data moet hebben en houden. ”Steeds meer organisaties starten met de overgang naar een datagedreven manier van werken. Onderdeel van deze transitie is dat het belang en daarmee de waarde van data voor de organisaties steeds groter worden. Het is daarom essentieel dat zij de eigenaar blijven van hun data en niet een externe partij," aldus Jasper.

In de praktijk zien we vaak dat data centraal worden opgeslagen en verwerkt in de omgeving van een BI-leverancier in plaats van de omgeving van de klant. Dit betekent dat er een afhankelijkheid ontstaat van die leveranciers en de relatie met die leveranciers. Dit kan leiden tot problemen, bijvoorbeeld als een samenwerking eindigt en de leverancier vervolgens voorwaarden stelt aan toegang tot de data. Blue-Mountain kiest bewust voor een andere aanpak: de data blijven altijd in de eigen omgeving van de klant.

Waarom is dit zo belangrijk?

Jasper legt uit: "Data vormen niet zomaar informatie, het is een strategisch bezit. Het stelt organisaties bijvoorbeeld in staat om betere beslissingen te nemen, processen te optimaliseren, beleid te funderen en voorspellingen te doen. Deze waarde kun je echter alleen op duurzame wijze benutten wanneer je volledige controle over je data hebt en niet afhankelijk bent van derden."

Blue-Mountain levert oplossingen zoals een data lakehouse, waarmee organisaties data uit verschillende bronnen kunnen ontsluiten, combineren en opslaan in een centrale omgeving. Hierin liggen de data veilig opgeslagen en blijven ze toegankelijk, zelfs wanneer de klant wisselt van leveranciers of systemen.

De toekomst van databeheer

Wat Blue-Mountain uniek maakt, is dat ze klanten niet alleen ondersteunen in het ontsluiten en analyseren van data, maar ook in het strategisch benutten ervan. "We zorgen ervoor dat organisaties voorbereid zijn op vragen die ze nu nog niet eens hebben. Met een solide data-infrastructuur kunnen ze in de toekomst flexibel inspelen op nieuwe behoeften en ontwikkelingen," aldus Jasper.

De focus ligt daarbij op samenwerking. Blue-Mountain ziet zichzelf niet als een leverancier, maar als een partner die klanten helpt waarde te halen uit hun data, zonder daarbij concessies te doen aan eigenaarschap of privacy.

Bij Blue-Mountain geloven we dat data altijd in handen van onze klant moeten blijven.

Wij gebruiken cookies.